Závěrečná prezentace Škola tančí v Divadle 29 v Pardubicích (foto Dragan Dragin)
Projekt Škola tančí v ZŠ Na Radosti, Žďár nad Sázavou,

ŠKOLA TANČÍ Kreativní
učení
v pohybu

Rozhýbejme výuku uměním!

Podpořit vlastní kreativitu, osvojit si lépe školní učivo skrze tvořivý pohyb a porozumět lépe sobě i ostatním. To je Škola tančí, kreativně-vzdělávací program, který interdisciplinárně spojuje světy pohybového umění a kreativního vzdělávání.

Zpět na akce
Tělo v pohybu jako nástroj učení

Zatančit zlomky či choreografii z planet? V naší „pohybové laboratoři“ zažívají děti školní látku skrze tvořivý pohyb a tanec pod vedením zkušených choreografů. Pohyb a tanec tvoří samy děti, umělci je provázejí na cestě tvořivým procesem.

Umělecké myšlení jako cesta

Spolu s umělci rozvíjejí děti kreativitu, zvídavost, představivost, abstraktní myšlení, schopnost improvizovat, formulovat otázky a nacházet řešení.

Projektová výuka

Obsah a formu připraví taneční umělci ve spolupráci s pedagogem podle potřeb třídy. Tvůrčí dílny pak probíhají přímo ve škole 1–⁠6 týdnů.

Radost sdílená s rodiči

Děti se stávají tvůrci vlastního představení, ve kterém se odráží jejich jedinečnost a originalita. Prezentují jej pak (nejen) svým rodičům na veřejnosti.

Vedle projektů na školách nabízíme také vzdělávací semináře a workshopy pro pedagogy i umělce, kteří se chtějí zapojit do Škola tančí nebo si osvojit konkrétní umělecké nástroje pro vlastní pedagogickou praxi. Do projektu se postupně zapojily už více než dvě desítky škol v celém Česku a každý rok se snažíme tuto síť rozšířit o další.

Právě teď se děje

Jak projekt funguje

1. Příprava konceptu

Na první schůzce profesionální umělec či umělkyně a pedagog či pedagožka třídy s přispěním koordinátora SE.S.TA definují záměr a téma projektu, které vychází z probíraného učiva. Každý projekt je připravený na míru tak, aby co nejvíce odpovídal potřebám třídy.

2. Výuka formou dílen

Projekty jsou realizovány v rámci běžné výuky prostřednictvím intenzivních kreativně-pohybových dílen v rozsahu 4 vyučovacích hodin denně. Minimální časová dotace celého projektu je 20 vyučovacích hodin, rozložených na 5 dopoledních bloků a 1 odpoledne pro závěrečnou prezentaci mimo školu. Projekty jsou realizovány v průběhu 1 až 6 týdnů v závislosti na dohodě mezi školou a umělci či umělkyněmi.

3. Vhodné prostory ve škole

Projekty se uskutečňují přímo v prostorách školy, často v prostorných třídách nebo společenských místnostech, které jsou pro tvořivou práci vhodnější než tělocvičny, kam jsou děti zvyklé chodit sportovat a soutěžit. (Tělocvičnu lze využít v případě potřeby.)

4. Veřejná prezentace na závěr

Během projektu děti vytvářejí svůj vlastní pohybový „materiál“, ze kterého následně pod vedením choreografa či choreografky vzniká krátké představení. Někdy na projektech spolupracuje ještě umělec či umělkyně z dalšího oboru (hudba, divadlo, kamera), čímž se dětem otevírají dveře do světa umění zeširoka. Představení pak prezentují veřejnosti, buď v divadle, jiném kulturním prostoru, nebo venku. Vybrané školy prezentují svou tvůrčí práci také na festivalu KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou, kde se potkávají i s dalšími školami.

FAQ – často kladené otázky

Semináře a workshopy

Principy Škola tančí si můžete vyzkoušet také na vlastním těle během vzdělávacích seminářů pro pedagogy, pedagožky a  umělce, umělkyně. Intenzivní víkendový seminář pořádáme pravidelně na začátku roku ve Žďáru nad Sázavou, jednodenní workshopy realizujeme i v dalších regionech. Můžeme je připravit také na míru podle konkrétních požadavků (pro pedagogy  jedné školy, v rámci festivalu apod.).

Připojte se ke Škole tančí

Jste choreografové či choreografky, kteří rádi tvoří, nebojí se nových výzev a rádi byste se o svůj tvůrčí přístup podělili s dětmi? Ve Škola tančí umělec či umělkyně provází děti tvůrčím procesem, měl(a) by tedy umět skloubit uměleckou a pedagogickou roli, mít chuť s dětmi jednat a nacházet společnou řeč pro spolupráci. Je to cesta, která vás láká? Pojďte rozšířit lektorský tým Škola tančí.

Vzdělávací semináře

V roce 2022/23 jsme otevřeli intenzivní vzdělávací cyklus Choreograf v kreativním učení určený zájemcům z řad umělců a umělkyň o zapojení do programu Škola tančí. Díky tomu máme dnes tým zkušených choreografů pro vedení projektů ve školách. Zároveň zůstáváme otevřeni novým zájemcům. Baví nás přivádět do týmu nové tváře, nové přístupy k umělecké tvorbě, novou energii.

Každým rokem pořádáme vzdělávací semináře pro umělce a pedagogy, na kterých si osvojíte základní principy kreativního vzdělávání prostřednictvím umění a pilíře programu Škola tančí. Semináře jsou vedené zkušenými českými i zahraničními lektory, kteří se s vámi podělí o cenné zkušenosti z praxe.

Metodická podpora

Základní metodické postupy a hodnoty, které ve Škola tančí ctíme, jsme ukotvili v metodice pro choreografy, která vznikla společnou prací týmu lektorů vycházejících z reálných zkušeností. Není to návod, jak vést projekt ve škole od A do Z, neboť každý projekt je živý umělecký proces, ale může být oporou či dobrým rádcem.

Jsme součástí platformy uMĚNÍM

Kreativní vzdělávání prostřednictvím umění rozvíjíme společně s dalšími partnerskými organizacemi v rámci uMĚNÍM –⁠ Platformy pro kreativní učení. Potkáváme se zde s řadou inspirativních osobností z různých uměleckých oborů. Společně zkoumáme, šíříme, prosazujeme a rozvíjíme kreativní učení tak, aby se stalo přirozenou součástí vzdělávání.

Zahraniční partneři

Do Škola tančí přinášíme také cenné poznatky díky spolupráci se zahraničními partnery. Dlouhodobě spolupracujeme s německými lektory z Tanzplattform Rhein-Main (Nira Priore Nouak a další), s lektorkami z Francie (Agnes Dufour, Sophie Billy a další), z USA (Toni Bravo) či z Velké Británie (Etta Ermini).

Škola tančí je tu nejen pro děti a učitele

Tanec pomáhá u dětí rozvíjet kreativitu, učí je spolu pracovat a respektovat rozdílnosti. Otevírá jim dveře do světa umění, jakožto nedílné součásti života každého člověka, ať už se v dospělosti stane umělcem či divákem. Tím pomáháme vytvářet soudržnější společnost.

Závěrečná představení

Vystupovat před lidmi je vzrušující a zároveň náročný okamžik, i pro dospělé. Děti v rámci Škola tančí však vytvářejí své vlastní dílo, které vzniká z jejich nápadů a jejich pohybového bohatství. Bývají proto na jevišti přirozené a jejich představení jsou plná radostné energie. Přijďte ji sdílet s nimi!

Závěrečné prezentace situujeme do divadelních či jiných kulturních prostor a jsou otevřené široké veřejnosti.

Workshopy a diskuse

Jste rodič a chcete si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké je osvojování školního učiva prostřednictvím tvořivého pohybu? Přihlaste se na některý z našich workshopů otevřených pro zájemce o kreativní učení.

1. Co je program Škola tančí?
Škola tančí je vzdělávací program, který propojuje tvořivý pohyb a školní učivo, aby pomohl dětem rozvíjet kreativitu a spolupráci.

2. Pro koho je Škola tančí určena?
Program je určen pro děti, učitele, choreografy a umělce, kteří chtějí integrovat kreativní pohyb do vzdělávacího procesu.

3. Jak probíhají workshopy pro děti?
Workshopy probíhají formou kreativních pohybových dílen, které jsou zaměřené na propojování uměleckých a vzdělávacích aktivit.

4. Kdo vede workshopy v rámci Škola tančí?
Workshopy vedou zkušení choreografové a choreografky, kteří mají zkušenost s kreativním vzděláváním a uměleckou tvorbou.

5. Jak dlouho trvá projekt ve škole?
Projekt obvykle trvá 1 až 6 týdnů a skládá se z několika dopoledních bloků, zakončených veřejnou prezentací.

6. Jsou workshopy určeny jen pro děti?
Ne, workshopy jsou určeny i pro učitele a rodiče, kteří chtějí zažít kreativní učení na vlastní kůži.

7. Jaké jsou hlavní přínosy programu pro děti?
Program rozvíjí dětskou kreativitu, podporuje spolupráci a respekt k rozdílnostem, pomáhá dětem vyjadřovat se prostřednictvím pohybu.

8. Jak se mohu zapojit jako umělec?
Umělci se mohou zapojit prostřednictvím open callu nebo se zúčastnit vzdělávacích seminářů zaměřených na kreativní učení.

9. Kde se konají veřejné prezentace?
Prezentace se konají v divadlech, kulturních centrech nebo venkovních prostorech a jsou otevřené široké veřejnosti.

10. Jaké prostory jsou využívány pro výuku?
Výuka probíhá ve školních prostorách, jako jsou třídy nebo společenské místnosti, případně tělocvičny, pokud je to nutné.

Umělci lektoři

Agáta Jarošová

Vybraným umělcům Associate Artists SE.S.TA poskytuje dlouhodobou péči a servis včetně manažerského a marketingového poradenství.

Agáta Jarošová (CZ)

Chcete se zapojit? Kontaktujte nás

Eva Papánková

Eva Papánková

Koordinátorka programů pro školy a děti

Reference od škol

Nikde není psáno, že čtením o pravěku se člověk dozví více, než když si na něj zahraje. Jsem přesvědčená, že naše děti si tyhle zážitky budou pamatovat mnohem déle, než kdyby si o nich jen přečetly.

Bronislava Machová, pedagožka, ZŠ V Pohybu, Pardubice

My jsme v projektu probírali geometrii a skvěle jsme ho využili na opakování. Nic z toho, co jsme dělali, nepovažuji za ztrátu času. Ze začátku měly děti v pojmech z geometrie chaos a v pohybu si to ujasnily. Dělají ve výuce pokrok. Opravdu si procvičovaly znalosti z geometrie. A navíc to děti bavilo. Nemusí sedět v lavici.

Jana Chlumská, pedagožka, ZŠ Lhotky, Velké Meziříčí

V průběhu společné práce bylo vidět, jak se některým dětem zvýšilo sebevědomí a začaly si více věřit. Zajímavé bylo také zjištění, že mohou pracovat v různě sestavených menších či větších skupinách a nemusí řešit složení dané skupiny. Některé děti měly obavy, že si nedokáží zapamatovat pohybovou sekvenci na téma slovní druhy, ale po četnosti opakování zjistily, že jsou v tom zdatné. Byly také překvapené například zjištěním, kolika různými způsoby mohou ztvárnit skok a jak se dá s vlastním tělem pracovat. Oceňuji, že se děti nestyděly konzultovat své nápady s choreografkou a posunout se tím dál.

Petra Plešingrová, pedagožka, ZŠ Velké Popovice

Je vždycky osvěžující být pozorovatelem. Můžete si u dětí všimnout věcí, které při vedení hodiny prostě nemáte šanci postřehnout. Určitě byla velkým přínosem profesionalita, kterou choreografka přinesla. Mnoho dětí se od zcela stydlivých a nesmělých pohybů dostalo až k bezprostřední radosti, větší energii i odvaze a bez obav si hraní s tělem užívaly. Choreografka děti vedla skvěle, dala jim prostor, ale i jasné hranice, které naši kluci moc potřebují. Ocenila jsem její nápady, jak nenásilně učivo s tancem propojit.

Bronislava Machová, pedagog, ZŠ V Pohybu, Pardubice

Je důležité, aby se na projektu učitelé aktivně podíleli. I pro děti je důležité, že vidí učitele jinak. Vzniká mezi žáky a učiteli jiný vztah. Všichni jsme projektem žili. Investovali jsme do společné práce, protože nám o něco společně jde. Chystali jsme se, sdíleli jsme energii a nasazení, museli jsme vystoupit ze své komfortní zóny. Projekt považuji za skvělé setkání s uměleckým světem! Zapálení lidé mohou zapalovat dál.

Petra Vykydalová, ZŠ Na Radosti, Žďár nad Sázavou

Škola tančí očima umělců, pedagogů i dětí:

 

Partneři ŠKOLA TANČÍ

Projekt Škola tančí je v roce 2024 realizován s finanční podporou z Národního plánu obnovy ČR v programu Kreativní vzdělávání, MČ Praha 10,  Statutárního města Brna a Česko-německého fondu budoucnosti.

Partnerské organizace: 

 

MINULÉ ROČNÍKY

Principy Škola tančí jsme převzali z francouzského projektu „Dance au coeur“ (Tanec v srdci), který ve Francii úspěšně funguje už 30 let s podporou ministerstva kultury, školství a regionů a který je dále aplikován v Belgii, Norsku či Anglii.

První projekty v Česku začaly v roce 2006 s francouzskými umělci a postupně se přizpůsobily českému prostředí. Od roku 2014
jej SE.S.TA systematicky zavádí do škol.

Škola tančí na téma ŽIVLY (ScioŠkola České Budějovice), foto: archiv SE.S.TA
Škola tančí na téma LIDSKÉ TĚLO (ZŠ Velké Popovice), foto: archiv SE.S.TA
Škola tančí na téma PRŮMYSLOVÝ VĚK (ZŠ Montessori v Polné), foto: archiv SE.S.TA
Škola tančí na téma VČELY (ZŠ Na Radosti, Žďár nad Sázavou), foto: archiv SE.S.TA

Doporučené akce