Cílem iniciativy Škola tančí je podporovat mezioborové aktivity, umělecké projektové myšlení a tvořivost a přinášet do škol a mezi pedagogy nové přístupy, moderní metody a inspirovat k „out of the box“ smýšlení o vzdělávání. Díky umění děti i dospělí získávají přístup k abstrakci a uvědomují si přínos umění pro jejich rozvoj.
Základní myšlenkou konceptu je, že pohyb – tanec může pomoci žákům při osvojování poznatků napříč učivem a může rozšířit jejich rámec kompetencí. Hlavním principem je pak mezioborová spolupráce mezi tanečním tvůrcem a pedagogem. Taneční tvůrce vtahuje do tvůrčího procesu nejen žáky, ale i učitele. Zkušenost pak ukazuje, že uskutečnění kreativního projektu na škole posiluje vazby nejen mezi dětmi, mezi učitelem a žáky, ale i mezi školou a rodinou dítěte.
Podívejte se, jak fungují kreativní projekty v praxi: video.
Učitelé a vyškolení umělci po vzájemné dohodě a dle vzájemných preferencí, předmětu výuky, složení kolektivu a dalších dostupných kritérií vytvoří dvojice (pedagog + umělec).
Umělec ve spolupráci s pedagogem připraví na míru formu i obsah projektu. Umělec pravidelně intervenuje do výuky po dobu jednoho až tří měsíců. Pedagog se nechává inspirovat kreativním přístupem a průběžně navazuje na tuto intervenci i v ostatní výuce. Žáci realizují tvůrčí projekt výuky v pohybu a učí se vnímat a používat „tělo v pohybu“ jako kreativní nástroj poznávání a zapamatování. Silným prvkem při zkoušení je také názornost, hra, spolupráce a vzájemné sdílení.
Realizace kreativních projektů dává choreografům praktickou příležitost vyzkoušet si novou formu profesionálního působení. Školám, dětem a pedagogům otevírá příležitost nahlédnout do choreografického procesu a odnést si z něj praktickou zkušenost s kreativní výukou v pohybu.
Projekt vždy uzavírá veřejná prezentace výsledků a verbální hodnocení ze strany vedení projektu, umělce, pedagoga i dětí. Závěrečná prezentace je okamžikem neformálního sdílení názorů, podnětů i připomínek.
Děti se také stávají součástí veřejného vystoupení na mezinárodním festivalu současného tance KoresponDance, které je pro ně často zdrojem „Aha efektu“, kdy si uvědomí, co vlastně získaly.
V roce 2021 plánujeme spolupráci s těmito školami:
ZŠ Na Radosti, Žďář nad Sázavou
ZŠ Meruzalka, Polná
ZŠ Lhotky
ZŠ Jungmannova, Jihlava
ZŠ Labyrint, Brno
ZŠ Na Rovině, Třebosice
ZŠ V Pohybu, Pardubice
ZŠ Solidarita, Praha 10
Projekt ŠKOLA TANČÍ je otevřen pro účast dalších škol.
Pokud máte zájem o podrobné informace, reference projektu či uskutečnění projektu na vaší škole, neváhejte nás kontaktovat: eva.papankova@se-s-ta.cz
Projekt Škola tančí v roce 2021 podporují: MKČ – Státní fond kultury, MČ Praha 10, Kraj Vysočina, Pardubický kraj, Statutární město Brno, Statutární město Jihlava, Statutární město Pardubice, Město Žďár nad Sázavou
Partneři: Tanzplatform Rhein-Main, Sophie Billy (FR), Jean-Christophe Paré (FR), kinestetický vzdělávací program “Leaps and No Bounds”, (SK), Základní školy z Prahy, Francouzské Lyceum, Tanec Školám – Tanec Praha, Ponec, platforma uMĚNÍM z.s., Společnost pro kreativitu ve vzdělávání z.s.