KREATIVITA UMĚNÍM, MODERNÍ METODY
Cílem iniciativy Škola tančí je podporovat mezioborové aktivity, umělecké projektové myšlení a tvořivost a přinášet do škol a mezi pedagogy nové přístupy, moderní metody a inspirovat k „out of the box“ smýšlení o vzdělávání. Díky umění děti i dospělí získávají přístup k abstrakci a uvědomují si přínos umění pro jejich rozvoj.
TĚLO V POHYBU JAKO NÁSTROJ UČENÍ
Základní myšlenkou konceptu je, že pohyb – tanec – může pomoci žákům při osvojování poznatků napříč učivem a může rozšířit jejich rámec kompetencí. Hlavním principem je pak mezioborová spolupráce mezi tanečním tvůrcem a pedagogem. Taneční tvůrce vtahuje do tvůrčího procesu nejen žáky, ale i učitele. Zkušenost pak ukazuje, že uskutečnění kreativního projektu na škole posiluje vazby nejen mezi dětmi, mezi učitelem a žáky, ale i mezi školou a rodinou dítěte.
Podívejte se, jak fungují kreativní projekty v praxi: VIDEO: ŠKOLA TANČÍ – kreativní projekty pro školy.
JAK PROJEKT FUNGUJE
Příprava konceptu, výuka formou dílen
– Vyškolení umělci (choreograf s hudebníkem či dalším umělcem z jiného oboru) ve spolupráci s pedagogem připraví na míru formát i obsah projektu v návaznosti na školní látku, charakter a potřeby třídního kolektivu.
– Výuka probíhá formou intenzivních tvůrčích dílen v časové dotaci nejméně 20 vyučovacích hodin, které jsou rozloženy do 1–5 týdnů. Dílny jsou vedeny choreografem, který provází děti tvůrčím procesem, a pedagog se nechává inspirovat kreativním přístupem a průběžně navazuje na tuto intervenci i v ostatní výuce. Žáci realizují tvůrčí projekt výuky v pohybu a učí se vnímat a používat „tělo v pohybu“ jako kreativní nástroj poznávání a zapamatování. Silným prvkem při zkoušení je také názornost, hra, spolupráce a vzájemné sdílení.
– Realizace kreativních projektů dává choreografům praktickou příležitost vyzkoušet si novou formu profesionálního působení ve společnosti. Školám, dětem a pedagogům otevírá příležitost nahlédnout do choreografického procesu a odnést si z něj praktickou zkušenost s kreativní výukou v pohybu.
Sdílená radost s rodiči, veřejné prezentace na závěr
– Projekt vždy uzavírá veřejná prezentace výsledků a verbální hodnocení ze strany vedení projektu, umělce, pedagoga i dětí. Závěrečná prezentace je okamžikem neformálního sdílení názorů, podnětů i připomínek.
– Děti mají také příležitosst uvést své představení v létě na mezinárodním festivalu současného tance KoresponDance, kde se potkávají nejen se žáky z jiných škol, ale také s umělci z různých zemí.
Ve školním roce 2023/24 spolupracujeme s těmito školami:
– ZŠ Na Radosti, Žďář nad Sázavou– ZŠ Meruzalka, Polná– ZŠ Lhotky– ZŠ Labyrint, Brno– ZŠ Srdcovka, Třebosice– ZŠ V Pohybu, Pardubice– ZŠ Solidarita, Praha 10– ZŠ Břečťanová, Praha 10– ZŠ Velké Popovice– ScioŠkola, České Budějovice– FZŠ Trávníčkova, Praha 13
Kontakt
Pokud máte zájem o podrobné informace, reference projektu či uskutečnění projektu na vaší škole, neváhejte nás kontaktovat:
Eva Papánková, koordinátorka programu Škola tančí 608 653 653eva.papankova@se-s-ta.cz
Projekt Škola tančí ve školním roce 2023/24 podporují:
– Národní plán obnovy ČR, EU/Next Generation Europe, MKČR – program Kreativní vzdělávání– MČ Praha 10– Statutární město Brno
Partneři:
– Tanzplatform Rhein-Main– platforma uMĚNÍM– Společnost pro kreativitu ve vzdělávání