Anatomie těla v tanci
přednáška v pohybu /historie člověka v kostech, v kůži, v tkáních/
Inspirováno „Une Leçon d’Anatomie Humaine”, autor Carlo Locatelli
přednáška v pohybu /historie člověka v kostech, v kůži, v tkáních/
Inspirováno „Une Leçon d’Anatomie Humaine”, autor Carlo Locatelli
Co je pro vás tělo?Co tělo vypovídá o člověku?Ale o jaké tělo se vlastně jedná?
Specifický koncept přenesený z Francie (conférence dansée), v němž se mísí zaujatý výklad konferenciéra s živými vstupy tanečníků a projekcí. Umělci díky dialogu s publikem odhalují anatomii pohybu v její funkční kráse a v různých historických obrazech. Inspirací je projekt „Une Leçon d’Anatomie Humaine“ režiséra, choreografa a pedagoga Carla Locatelliho, který ukazuje tělo jakožto nástroj každodenního života a skrze jeho anatomii hledá lidskou podstatu a identitu.
Konferenciér: Zdenka SvítekováInterpretace: Jana Novorytová, Florent GolfierKoncept, režie: Carlo Locatelli a SE.S.TA.Hudba: George CremaschiSvětla: Lukáš BendaProdukce: SE.S.TA.
Nejen pomyslnou kostru specifického konceptu přeneseného do České republiky z Francie tvoří výklad konferenciéra, živé vstupy tanečníků a projekce. Umělci vyzývají publikum ke společnému získání smyslové zkušenosti, k nakreslení jejich vlastní kostry. Cílem je přizpůsobit vnější obraz našemu vlastnímu tělu, pocity našeho těla sladit s jeho obrazem za použití dotýkání, pomalého pohybu či zvnitřnění pohybu. Diváci se stávají součástí inscenace a jejími tvůrci, každý si tvoří představu o vlastní anatomii. Teprve poté konferenciér odkrývá reálnou kostru a poskytuje divákovi srovnání s jeho náhledem.
Následuje stručná exkurze do anatomie včetně historického náhledu na chápání těla a tělesnosti prostřednictvím unikátní projekce, která shrnuje záznamy o zobrazování lidského těla napříč staletími a kulturami. Prezentaci sestavil autor projektu, italský choreograf, tanečník a pedagog Carlo Locatelli, který se dlouhodobě zabývá zkoumáním těla jakožto nástroje každodenního života prostřednictvím tance a slov a který skrze anatomii hledá lidskou podstatu a identitu.
Divák během představení poznává, jak tanečník pracuje s anatomií ve vztahu k sobě samému. Tanečníkovo tělo je ve stejný moment objektem studia i subjektem, který pozoruje, tělo je autem i řidičem zároveň. Na scéně se objevuje a mizí tanečník pokaždé v jiné podobě a podrobuje tak lidskou identitu otázkám skrze mnohoznačnost a proměnlivost. Ve finální části vstupuje tanečník do další fáze vnímání těla a prostoru a sice do společného duetu. Publikum se stává svědkem tvorby, je vtaženo do procesu poznávání a může prohloubit své znalosti ať už přistupuje z pozice teoretika, umělce, lékaře či laika.
Zdenka Brungot-SvítekováMezinárodně působící nezávislý umělec, tanečnice, performerka, choreografka a pedagožka, absolventka VŠMU (SK), seanse – Teaching Artists (N), programů Prototypes III Nadace Royaumont a Incubateur de Chorégraphes (FR). Zaměřuje se na současné pohybové a divadelní techniky, improvizaci, kompozici, somatické přístupy, pohybový výzkum a transdisciplinární spolupráce v oblasti tanečního umění a performance. Vzdělává se také v komunikaci a využití coaching přístupů v umělecké a pedagogické práci. Jako interpretka, spolutvůrkyně či asistentka spolupracovala s mnoha domácími i zahraničními umělci v Evropě, USA a Asii. Věnuje sa také vlastní autorské tvorbě (chiens anufragés, Define Yourself or Get Defined!, HAZARD ZONE). Je jedním z iniciátorů a organizátorů festivalu ImproEventsPrague (2010 – 2015), v rámci programu Francouzského Institutu byla rezidenční umělec na Cité Internationale des Arts Paříži v roce 2017/2018. Zdenka je také jednou ze zakladatelek spolku OSTRUŽINA z.s. a spoluautorkou projektů DIFFERENT?, Tančit o Žižkov a souHra. Práci OSTRUŽINA z.s. prezentovala na konferencích ITAC2 Brisbane 2014 a ITAC4 v New York City v roce 2018. Spolupracuje také s Ateliérem fyzického divdla KSFT-DIFA JAMU v Brně.
Carlo LocatelliChoreograf, tanečník, pedagog. Narodil se v Italském Miláně, od roku 1992 žije ve Francii. Začínal s bojovými sporty, skrze zájem o anatomii těla se dostal k józe a následně k tanci. Po přesunu do Francie mimo jiné spolupracoval s Paco Decinou na choreografii „Ciro Espotio“. V roce 1999 založil v Paříži asociaci „Aventure di vita“ a vytvořil vzdělávací a multidisciplinární umělecký projekt Lekce anatomie člověka, který byl uveden kromě Francie i v Itálii a ve Švýcarsku. Vedle kariéry uznávaného interpreta a choreografa se intenzivně věnuje pedagogické činnosti, ve které propojuje znalosti z fyzioterapie, studia anatomie a různých somatických technik. Své poznatky z multidisciplinárních zkoumání zaměřených na organické tělo v pohybu přednáší mimo jiné na pařížských universitách
Jana NovorytováTanečnice, pedagožka. Vystudovala nejprve bakalářský obor teorie a dějiny divadla na MU v Brně, poté studovala Současný tanec a pohybové divadlo na Duncan centre. Působila mimo jiné v improvizační taneční skupině NAU nebo v projektu Jeden prostor – místo proměny. Často působí v pozici produkční v rámci různých projektů v oblasti filmu, divadla a tance. Pravidelně vede taneční hodiny pro dospělé i pro děti.
Florent GolfierFrancouzský performer a tanečník. Vystudoval brněnské JAMU a ve své tvorbě se pohybuje na hraně fyzického divadla, současného tance a nového cirkusu. Jako interpret se představil mimo jiné v představeních: Pisum Sativum (Karine Ponties, 2012), Mimo provoz (Vít Nezval, 2015) a "12" (Kitt Johnson, 2015). Spolu s Lukášem Karáskem je autorem a interpretem představení “Tešlon a Frkl“, “Les Fantômes“ a “Pierer“ která jsou od roku 2013 uváděna na českých scénách, mj. v rámci projektu Velká inventura.
Představení zadáno pro školy.